maandag 26 maart 2007

Reünie

In mei 2006 zat ik op de Waalkade in Nijmegen op het terras. Opeens komt er een man op me aflopen die me een beetje bekend voorkomt, maar er ontstaat nog totaal geen link met het verleden. Opeens zie ik het, het is Frank, een oud klasgenoot van heel lang geleden. Frank had vroeger krullen Frank was nu zo goed als kaal. Verder had hij eigenlijk nog exact hetzelfde gezicht als toen, 23 jaar geleden bij het verlaten van de basisschool. Frank vertelde dat hij en een andere oud klasgenoot toevallig bezig zijn een reünie te organiseren van ons jaar.

Afgelopen zaterdag was het zo ver. Om 15.00 werden we verwacht in een (eet-)café. Ik had al uit een e-mail van de organisatie begrepen dat er veel mensen hadden aangemeld. Bang dat ik niemand meer zou herkennen en toch een beetje nerveus ging ik naar de reünie.

Het is heel vreemd, iedereen die op de reünie aanwezig was herkende ik vrijwel meteen, op één persoon na. Op het moment dat je iemand aankeek wist je direct voor- en achternaam en ook nog waar ze vroeger woonden en hoe de broertjes / zusjes heetten.

In eerste instantie vroeg ik me af hoe het kon dat ik het nu wel meteen zag, maar ik bedacht me ook meteen dat het eigenlijk heel logisch is. Dat je elkaar in Nijmegen niet meteen herkent is niet heel vreemd. Los van het feit dat je 23 jaar geleden voor het laatst bij elkaar in de klas zat, verwacht je elkaar ook niet in Nijmegen tegen te komen als je heel ergens anders op school hebt gezeten. Op een reünie weet je wie je kunt verwachten. Zo leg je heel snel de link en valt meteen het kwartje als je iemand aankijkt.

Veel herinneringen werden besproken;
- weet je nog van leraar Y?
- het enge huis op weg naar de tennishal, die mensen moeten gek van ons geworden zijn als we weer naar binnen gluurden.
- juffrouw W met haar rare ochtendgymnastiek
- wie viel er ook alweer door de glaskoepel van het dak toen hij _weer_ op het schooldak klom…

Al met al was het heel erg gezellig. Wat me wel verbaasde was dat (zeker van de mannen) vrijwel iedereen nog in dezelfde plaats woont, of….. in het dorp ernaast.

Geen opmerkingen: