woensdag 25 november 2009

Mexicaanse griep?


Sinds een aantal dagen ging het erg goed met Jelmer zijn nachtritueel. Hij sliep braaf door en Diederik en ik natuurlijk helemaal blij!

Maar.... Afgelopen weekend was het weer bingo, Jelmer was weer niet in orde. Vanaf vrijdag al vreselijk aan het hoesten en hij werd wat kortademig. Zaterdag kwam er koorts bij een aangezien overal wordt gewaarschuwd dat je vanaf 38,5 met veel hoesten een arts moet bellen heb ik dat zaterdag namiddag maar gedaan, toen hij 39C had.

De arts bij de huisartsenpost zei dat hij alle kenmerken van een mexicaanse griep heeft en dat er tussen de 60 en 95% kans is dat hij het heeft. Ze testen er echter niet meer op, omdat bijna alle uitslagen positief zijn, dus heeft dat geen toegevoegde waarde meer.

Zondag was het een klein sip vogeltje, hij wilde de hele dag bij me zitten en ik heb dan ook maar meegedaan de hele dag met jogging broek en lummelen op de bank. Heb veel boeiende films gezien: Barbiefilms, Disney, etc etc. Maar ook voor mij was een chilldagje echt wel even nodig.

Maandagochtend was Jelmer (zonder paracetamol) helemaal koortsvrij en heb ik de huisarts nog even gebeld voor de zekerheid. Ik mocht hem aangezien hij geen koorts meer had gewoon laten inenten tegen de mexicaanse griep (omdat het niet 100% zeker is dat hij het heeft gehad raden ze dat toch aan).

Om 11.15 reed ik naar de creche om de kinderen op te halen. Eerst haalde ik Femke en toen samen naar boven naar de groep van Jelmer. Juf Esther had Jelmer al op de arm en zei: "je mag hem mee naar huis nemen, hij heeft 39C koorts...". geen vaccinatie voor ons mannetje dus. Gelukkig zei ze erachteraan dat ik eerst maar even met Femke de prik moest gaan halen, als ik dan Femke weer terug zou brengen kon ik dan Jelmer meenemen, was wat rustiger voor hem. Zo gezegd zo gedaan. De prik bij Femke ging prima, ze zei heel trots: "dat viel best mee he mama?". Mijn kleine bikkel-prinsesje.... ik was zo trots op haar. 's Avonds hebben we de huisarts nog een keer gebeld, of we weer over mochten gaan op de Ventolin, omdat Jelmer weer zo benauwd was. We hebben elke twee uur de wekker gezet 's nachts om even te checken bij het ventje en gister moest hij weer naar de huisarts toe.

Indicatie is inderdaad dat hij een sombrerootje op heeft. Het is een (gelukkig!!) milde griep zei de arts en met een dag of wat moet hij weer helemaal oké zijn. Vanaf donderdag een duidelijke verbetering en zo niet dan vrijdag weer langskomen. Vandaag merk ik al dat het een stuk beter met hem gaat, maar eten wil hij nog niet. Hij eet alleen pepernoten en rookworst en de rest slingert hij over de tafel met een blik van: Hoe KUN je het me voorschotelen? Tja, als ze weer eisen gaan stellen gaat het weer beter met ze toch?

Geen opmerkingen: