dinsdag 18 november 2008

Kopi Luwak koffie

Afgelopen zaterdag was ik even lekker alleen aan het winkelen in het dorp hier. Op mijn vaste route ligt dan ook Simon Lévelt, om even verse koffiebonen te halen. Ik heb sinds een maandje of wat de Braziliaanse Fazenda Lambari boon, omdat ik die gewoon echt HEEL erg lekker vindt. Hij kost me 1,58 euro per 100 gram, dus voor zo'n standaard zakje van 250 gram ben ik dan 3,95 kwijt, een hele schappelijke prijs voor lekkere koffie!

Maar goed, terwijl ik stond te wachten tot ik aan de beurt was om 4 zakjes te bestellen, zag ik een bordje hangen met: Kopi Luwak Koffie, 18,95 per 100 gram. Even snel omrekenen leert me dat dit tegen de 50 euro is voor een standaard zakje van 250 gram.
Ik denk nog: Dat is vast verkeerd geprijsd, maar vraag de verkoper nog met een grote grijns: "nou nou, dat moet wel hele bijzondere koffie zijn...".

Nou, dat klopte dus! De prijs is inderdaad per 100 gram en ik krijg uitleg van de verkoper. De duurste koffie ter wereld komt uit Indonesië. Ik weet de uitleg nog globaal, maar voor de duidelijkheid citeer ik even van internet:
Indonesiërs zijn trots op hun Kopi Luwak omdat het verassend genoeg geen nasmaak heeft. De koffie dankt zijn naam aan de Luwak, een civetkat. Maar als je van plan bent een kopje te drinken is het misschien niet zo verstandig om de rest te weten.

Toch benieuwd? De civetkat struint ‘s nachts de koffieplantages van Sumatra af, op zoek naar de beste en rijpste kersen. De civetkat kan de bonen echter niet verteren en poept deze uit. Waarna boeren wroeten in de uitwerpselen en de heerlijke koffiebonen verzamelen! Doordat de bonen het spijsverteringskanaal van de kat zijn gepasseerd heeft de koffie geen nasmaak. Jaarlijks wordt er maar 500 kilo van verzameld en deze koffie is dan ook behoorlijk exclusief. In Nederland is de koffie verkrijgbaar in verschillende koffiespeciaalzaken.

Tja, jullie snappen dat ik Bram en Igor nu aan het trainen ben om Fazenda Lambari bonen te eten! Dan sluit ik het kattenluik af, plaats weer een kattenbak en ga op zoek.....

Ik denk dat ik over een paar maanden dan mijn baan wel op kan zeggen, inkomsten genoeg!

Geen opmerkingen: