zaterdag 20 oktober 2007

De appel die me vandaag precies een week aanstaart

"Onderzoek heeft uitgewezen, dat mensen allergisch kunnen zijn voor een bepaald eiwit in de appel. Ze krijgen last van jeuk, tintelingen en zwellingen aan lippen, tong en keel bij het eten van een appel. Patiënten met een appelallergie hebben volgens Wageningse onderzoekers ook last van hooikoorts in het voorjaar door rondzwevend berkenstuifmeel. Andere fruitsoorten kunnen eveneens klachten veroorzaken."

Ik weet het, los van het onderzoek. Ik heb er al jaren last van. Als kind heb ik het nooit gehad, maar opeens kwamen de klachten. Ik weet de eerste keer nog, ik was een jaar of 17 en zat met mijn ouders in de auto, op weg naar Utrecht waar mijn broer op kamers zat. Tijdens het eten van de appel kreeg ik hele kleine bultjes op mijn lippen, amper te zien, maar als ik er met mijn tong langsging voelden ze enorm. Ik bracht het nog niet erg in verband met een allergie voor appels, maar elke keer erna als ik een appel at werd het erger. Het gekke is, dat het enkel bij rauwe appels is. Zodra ze verhit zijn geweest is het probleem over. Ik kan dus wel tegen appelmoes, appeltaart en appelsap. Rauwe appels eten? Inmiddels durf ik het niet meer. De verschijnselen zijn zo heftig dat ik al bijna bang word als ik een rauwe appel zie. Daarbij zijn er in de 6 jaar erna heel wat vruchten bijgekomen, die bij mij eenzelfde reactie veroorzaken:
  • abrikozen
  • kersen
  • nectarines
  • perzikken
  • peren
  • pruimen
Maar nu: Er is een nieuwe appel, de Santana. De Santana lijkt op de bekende Elstar. De appel is geelgroen met een donkerrode blos. Het is een stevige, sappige vrucht met een frisse smaak. Tot nu toe wordt de Santana alleen in Nederland op bescheiden schaal geteeld. Het is een "anti-allergie-appel". Volgens de meneer in de groentezaak werkt het echt en kan ik die wèl eten. Hij raadde me echter wel aan eerst even het stappenplan goed door te lezen op de santana-site, om het rustig op te bouwen en problemen te voorkomen.

Stap 1: Neem een hap uit een Santana appel, met schil, kauw er even op en spuug de hap uit.Als u na 20 minuten geen van de hierboven genoemde klachten krijgt, kunt u overgaan naar stap 2;
Stap 2: Neem een hap uit een Santana appel, met schil. Nu kunt u de appel doorslikken. Als u na 20 minuten geen van de hierboven genoemde klachten krijgt, kunt u overgaan naar stap 3; Stap 3: Snijd een partje uit de Santana appel, met schil en eet dit op. Als u na 20 minuten geen van de hierboven genoemde klachten krijgt, kunt u overgaan naar stap 4;
Stap 4: Eet een halve Santana appel, met schil. Als u na 20 minuten geen van de hierboven genoemde klachten krijgt, kunt u er van uit gaan dat u de Santana appel goed verdraagt.

De appel is vandaag exact een week geleden gekocht en ligt nog steeds op het aanrecht in de keuken. Elke avond neem ik me voor het morgen te gaan testen, maar het is nog steeds niet gelukt. Ik durf gewoon niet. Ik weet van de laatste appelervaring en ben bang voor mijn pijnlijke en tintelende Daffy-Duck mond na die tijd.
Mijn blik op Wikipedia over deze wonderappel heeft overigens mijn algemene indruk over de appel ook niet verbeterd:
Santana Appel: Een schurftresistente appel geschikt voor de biologische teelt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi!
Ik heb precies hetzelfde (alleen niet heel extreem). Ik heb de Santana wel al gehad, en heb er in principe geen last van. Ik houd een heel klein beetje tinteling en jeuk, maar het blijft dragelijk. het is dus niet helemaal weg, maar ik kan de Santana wel eten (alleen niet vinden, dat is mijn probleem...)